Mitä olen ollut aktiivinen viime vuodet taas enemmän harrastukseeni liittyen Muusikoiden.netissä jossain kohtaa aloin kyseenalaistamaan ja loin keskustelusäikeen sinne otsikolla ”Kannattaako uusia kappaleita enää säveltää?”, niin mitä viime viikonloppuna tutustuin tämän hetken tekoäly-aloritmien tarjoamaan mahdollisuteen generoida ääniraitoja, yhä vahvistui ja selkeni kaksi sellaista erittäin pätevää argumenttia sen puolesta, että mitä musiikkiharrastus on minulle mielekäs harrastus ja ehdottomasti pidän sen loppuelämänä sellaisena ilman kaupallisia intressejä.

Jos nyt alkuehtoina kerron vielä, että lähinnä 14-vuotiaana mitä aloitin klassisen kitaran jälkeen sähkökitaraan yksityistunneilla tutustumisen, oli selkeää alusta lähtien juurivetoinen blues -tyypinen musiikki.

Se on ihan totta, jos haluaisi kaupallisemmin menestyä jossain kohtaa, on pakko ”luopua”, tai alentaa rimaa sitten sen osalta, mitä sitten liittyy siihen musiikkiin, mitä sitten jossain kohtaa tykkään esimerkiksi itse kuunnella musiikin tähden.

Mitä vaikka julkiset nuo tekoäly-sovellukset ovat oikeastaan vielä sillä tavalla ”uuden” karheita, ne pystyvät jo tuottamaan niin musiikin, kuin sen lyriikankin osalta tasoltaan samantasoista ulostuloa, mitä noissa mainstream-radioasemien soittolistat jokseenkin tyhjää poprallatukset soi 24/7. En ole ainoa, ketä tähän on päätynyt jo tässä vaiheessa.

No sitten jos tullaan tähän teekuppiini tässä harrastuspuolessa, niin melkein on sillä tavalla, että tässä 12-tahdin blueskiertoon perustuvassa roots/blues -sähkökitarasoolosoitossa enää on kyse perinteen jatkamisesta ja musiikillisen perinnön siirtämisestä seuraavalle sukupolvelle kaikkineen mitä se pitää sisällään.

No tuossa noi nyt lähinnä painavimmat.

Mitä sitten kaupallisen puolen kun unohtaa, niin mitä olen selvittänyt ja olen perillä nk. ”perinteisestä” liiketoimintamallista alalla, omin ehdoin omakustanne-levyn kustantaminen kaikkineen mitä se pitää sisällään koko valmistuselinkaaren alusta siihen pisteeseen se prosessi,, että se on kaikkine asianmukaisesti sitten mitä Suomessa nyt Levykauppa Äx nyt enää valitettavasti nykyisin järkevin äänielvyjä myyvä kauppa sitten on, sen fyysisen äänitteen formaatista riippumatta, mitä ne kaikki on vaivattomasti muutettavissa digitaaliseen muotoon, vaikka se ei CD-levy nyt olisikaan, se nyt on yksinkertaaisin tapa muuttaa se sisältö omaan digitaaliseen musiikkikirjastoon koneelle.

Ne omakustanne-levyn tuotannontekokustannukset kuitenkin ei ne nyt päätä huimaa sillä tavalla, siinä nyt lopulta voi olla ne pienen painosmäärän monistuskustannukset suurin kuuerä, mitä ne on joitain satoja euroja muutaman sadan kopion erästä.

Eli levyt voi unohtaa, ja alusta lähtien keskittyä pelkästään live-esiintymisiin itse esiintyjänä, niin sekin sitten järkevintä epäkaupallisesti tehdä kuitenkin. Sitten sinä ei ole niitä osakeyhtiön juoksevia kuluja, mitä kuitenkaan niitä esiintymisiä nyt ehdottomasti sillä tavalla yhtenään ole kuitenkaan, vaikka harkitusti painopiste olisikin resurssien kohdentamisessa siinä, että määrätietoisesti ymmärtää ja jalat maassa tehdä pitkäjänteisesti töitä sen eteen, että jossain kohtaa niitä mahdollisesti olisi jatkuvuuden periaatten ja kestävän kehityksen pysyvisä väreissä, mitä maailmassa toimitaan, niin jossain kohtaa mahdollisesti olisi ehkä sitten jonkin aikaa sitten toisenlainen tilanne.

No sitten tuossa se fakta/asiapuooli, cold shoot.

Asiaviihdepuolta sitten tänään miettisin, mitä melkein tässä nyt enää mielekkäintä loppuelämä keskittyä mielen virkeyden säilyttämiseksi tähän musiikkiharrastuksen kotiharrastuksena jatkamiseen kuitenkin, mitä se on pisimpään eämässäni kuitenkin säilynyt eri elämänvaiheissa mukana näihin päiviin saakka, ja saan siitä yhä itselleni enemmän eduksi luettavia hyötyjä, kuin mitä siitä haittaa itselleni olisi, niin silloinhan sitä toiminta kannattaa jatkaa sen lisäksi, että se on antanut lopulta minulle paljon sisältöä elämässä, siinä määrin koen sen tärkeänä asiana.

No mitä on tullut selväksi eri kanavieni seuraajille, että vaikeuksia jokseenkin tässä 40-vuoden ikäkriisissä mitään oman ikäluokan itselleni sopivan ja mukavan oloista pysyvämpää naiskaveria kuitenkaan löytää tuntuu siltä, niin sekin puoltaa tuota seikkaa, että levyt voi kokonaan unohtaa, ja pitää keskittyä sitten pelkästään live-esiintymistilaisuuksien metsästykseen.

Ei sieltä levyjen välityksellä mitään naiskontakteja luoda, vaan ainoastaan ne naiskontaktit mahdollisesti tulee sitten live-tilanteissa, mitä sitten tämän edustamani musiikkityylilajin esityksiä on Suomessakin elintarvikehuoneistojen ohjelmistoissa järjestäjät tai ravintolan ohjelmavastaavat tilaavat sinne, niin siellä on kyllä sitten jokin yleisö heti alusta lähtien olemassa jo varmasti mitä niissä kuppiloissa nyt illasta toiseen on ainakin jonkin verran asiakkaita sisällä, vaikka siinä mitään levyä olisi koskaan mitään julkaistukaan.

Kaupallinen puoli sen unohtamista puoltaa sekin, mitä nyt mikään musiikkialallakaan ikään kuin mihinkään ”läpilyöntiin” perustu, mitä siihen liittyy sellaisia tekijöitä sen esitetyn musiiikkityylin lisäksi, että se esityspaikan asiakasprofiili vastaa demografialtaan sitä oletettua sen musiikkityylin yleisöä. No on siinä monia muitakin tekijöitä, mitä liittyy siihen, että mahdollisesti olisi sitten jossain kohtaa mahdollisuus saavuttaa jonkin kokoinen yleisö. Ja ajan mittaan sitten, jos akti tuntuu kiinnostavalta ihmisistä, niin se yleisömäärä ”kasvaa”, jokseenkin siinä voi puhua yleisön rakentamisesta artistin näkökulmasta. Mitä esimerkiksi joku sitten tulee toisen kerran kuuntelemaan saman esiintyjän live-esiintymistä niin hän onikäänkuin ”palaava maksava asiakas” -asiakassegmentissä sen esiintyjän näkökulmasta, ja sitten ainahan siellä ainakin alkuvaiheessa sitten yhä enemmän on sitä porukkaa, joka kuulee aktin ensimmäistä kertaa vasta jos poissulkuee sitten sukupolvien kuilun ylittämisen haasteet. Ko lähtökohtaisesti pitäisi oman ikäluokan edustajien kanssa toimia ja yleisö pitäisi ensisijaisesti rakenta siitä oman ikäsukupolven edustajista. Samaa voi epäkaupallisestikin ja paremminkin se melkein niin päin menee, niin ikään kuin ”rakentaa” yleisöä. Siinäkään mitään yritystä tai firmaa missään kohtaa pidä vielä perustaa.

Tuosta saman ikäpolven edustajien kanssa toimimiesesta, ja esittämisestä, sitten siinä tulee se, mitä nuoremmalla iällä aloittaa määrätietoisesti tekemään asioita, niin luonnolliseti saa pidemmän ajan odotusarvoisesti mahdollisuuden sitten rakentaa sitä yleisöä.

Nykyisin on jo paljon kovantasoisia erittäin nuoriakin ja erityisesti naissukupuolen edustajiakin on maailmalla, jotka selviävät puhtaasti musiikillisin meriitein toiminnasta kaikkineen ja elättävät itsensä sillä toiminnalla, mutta niitä kaikkia yhdistää se tosiasia, että he eivät ole ensimmäisen sukupolven musiikkiharrastuksen alottaineita. On selvää, jos joku aiemmassa polvessa lähipiirissä on ymmärtänyt tai ollut jokseenkin itse musiikin esim. kaupallisen puolen kanssa tekemisissä sen lisäksi, että ainakin itse harrastanut sitä ja mahdollisesti jonkin verran esiintynytkin, ja sitten ajan myötä päätynyt ymmärtämään sen, ketä lopulta mahdolliseti voisi selvitä sekä pitkästä elämästä, että siitä musiikkipuolesta kaikkine mitä siihen liittyy niin lavalla vuorovaikutuksessa muun esiintymisyhteisön kanssa, kuin lavan ulkopuolellakin mitä niitäkin on toimijoita.

Lähiperhepiirissähän, kun voi puhua keskenään mitä hyvänsä, niin on sitten mahdollista, että silllä tavalla oikealla tavalla siirtää ja välittää sitä asiaa ja tietoutta sitten nuoremmalle sukupolvelle siinä perhepiirissä, niin sittenhän siinä muodostuu sellainen tilanne, että sittenhän siinä pystyykin jo verrattain nuorella iällä keskittymäänkin sitten pelkästään ”oikeisiin” asioihin, tai niihin, millä todella on merkitystä. Se ei ole ollenkaan yhdentekevä tai merkityksetön etu, mikä siinä saavutetaan.

Erityisesti musiikkiala on sellainen, että sen kaltaiset oikotuulet, jotka eivät ymmärrä jokseenkin siten itse asiakkaan näkökulmasta toimintamalliaan, että pitää asioida sama missä firmassa asioi, niin siten, että tarkoitus jatkossakin asioida samassa firmassa uudestaan myöhemminkin. Sama pätee niihin sidosryhmiin, mitä joka alalla on omansa, ja kaikissa muutamia samoja.