Mitä joku postaus takaperin mainitsin radiokuunteluaktiviteetistani, mitä pidän itse, että radiossa on parempi kuva, mitä televisiossa ja mitä kuuntelen älytelevisoni välityksellä kun olen ladannut Samsungin sovelluskaupasta televisioon sovelluksen, jolla kuuntelen enimmäkseen kotimaisia radioita, niin tuli tuo Roll FM -mainituksi, mitä nyt olen pääosin kuunellut, tosin enää se ei kuulu niillä taajuksilla, joilla minä sitä kuuntelen, mitä se alun perin Lahden paikallisradiona toiminut ja sitten Vantaan Korsossa on radioaseman tausta-aivot laajentanut taajuksia.

Mitä ulkomaalaisiakin radioasemia ja podcasteja kuuntelen kyseisellä sovelluksella, lähinnä Iso-Britannian ja Yhdysvaltojen asemia, Amerikassa on pari komediakanavaa, joista toisesta tuli eräs ilta live-esitys, tai taltiointi se varmaan oli jostain paikallinen stand-up -koomikko varmaan, mutta ei lähdetä nyt ja pysytään pois Yhdysvalloista ja stand-up -komiikasta, juuri mielenkiintoa sitä kohtaan ole, paitsi sujuvasti seuraan satunnaisesti, jos sattuu eetterissä osumaan kohdalle.

Vinkkinä Roll FM:n tiimille, että pitäisi laajentaa taajuksia taas kansainvälisille markkinoille, tai en tiedä mtien ne radiotaajuudet menee nykyään, kun tuossakin älytelevisiosovelluksessa on varmaan tuhansia kanavia ympäri maailmaa, ja ohjelma on ilmainen ja mainosvapaa.

Mitä ennen juhannusta pari viikkoa katselin Nelosen yöohjelmistossa esitettyä uusintaa kotimaisen jo pitkään Suomessa hyvällä tavalla kotimaista televisioviihde/komediaa tehneen Suomen vastineen Brittiläiselle Monty Python -ryhmälle Kummeli -ryhmä Kummeli Esittää: Kontio & Parmas, jaksossa Myllyrinteen esittämä hahmo, joka roolihahmo oli jokin kankea kunnallispolitiikko siellä Valkeakoskella, tämä kysyi Heikki Helan esittämältä roolihahmolta: ”Minkä alan yrittäjä tämä Sumelius oikein on?”, niin samassa jaksossahan kyseisen sarjan Sumelius -hahmo oli puuhaamassa paikallisradiota Valkeakoskelle.

Mitä nykyisin verkkotekniikan ja erilaisten Internet-alustojen kehittymisen seurauksesta aika pienellä budjetilla, ja jopa ilman mitään aloituspääomaa saa omaa puheohjelmaa ja miksei musiikkiohjelmaakin kuulolle, niin siinähän on taivas kattona, kun radiobisnestä voi laajentaa koko ajan taajuusalueiden lisäinvestoinneilla sitä mukaa, kun alkaa tase olemaan siinä kunnossa, että firma kestää investoinnit tulevaan jollain aikajänteellä.

Podcast on totta puhuen käynyt mielessäni käsikirjoituksen osalta, ja jos itse olisi äänessä, senhän voi tehdä nollabudjetilla, ymmärrän bisnesnäkökulmasta sen, että ensimmäinen tuotanto voi toimia referenssinä seuraavalle podcastille sen jälkeen, kun on rakentanut riittävän suuren yleisön, niin jokin kotimaassa toimiva suurempi mediakonserni voi olla kiinnostunut tilaamaan podcastin, mikäli tuotteen osaa myydä oikein oikeanlaisella asiakontekstillä ja aiemmalla podcast -referenssillä. Niitä nyt oikein olekaan muita Suomessa, paitsi Sanoma Konserni ja Yle, joissa nyt niitä podcasteja lähinnä on, molemmat maksavat rahaa tuotantoyhtiölle, kun ostavat ohjelmistoonsa sen sarjan, mutta Sanoma Konsernin se Supla palvelu on kaupallisen puolen toimija, mutta itselläni nyt mitään ylitsepääsemättömiä dilemmoja ole nyt kaupalliselle kanavalle omien tuotteideni myymisessä olekaan sillä tavalla. Sinne tehdään, ketä maksaa kilpailukykyisen hinnan ja muutoin tuntuu sopivalta ratkaisulta tehdä kaupaa tietyn yhtiön tai konsernin kanssa. Hinta ei ole ainut kriteeri, kun road map -tehdään liiketoimintakarttaa tai -strategisia päätöksiä investointeja, tulevaan silmällä pitäen.

Tämä Asiaviihde Petri Liuskin voisi varmaan jossain määrin taipua tämän kalatainen asiaviihde podcast -sarjaksi, uskoakseni, mitä avausillasta lähtien saman tien lukijamäärät ovat olleet hyviä ja palaavia asiakkaitakin on vaikka markkinointibudjettini on ollut koko tämän blogin ajan nolla euroa.